2022 is een jaar waarin veel projecten tot een afronding zijn gekomen.
Stichting Metafoor heeft steeds meer taken overgedragen aan bewoners en het
Productiehuis onder de verantwoordelijkheid van Stichting Wikistad.
De samenwerking met Framelab heeft films en film-educatieve projecten tot een goed
einde gebracht. We zijn aan het nadenken hoe de pijler filmeducatie verder vorm gegeven
kan worden en zijn hierover ook in gesprek met Stichting Oxville over een mogelijke
samenwerking in 2023.

Bureau Breinstress heeft zich in 2022 niet kunnen door ontwikkelen. De activiteiten zijn on
hold gezet en er wordt bekeken wat er in de toekomst nog mogelijk is.

2022- Productiehuis
Community naar werk is in 2022 opgenomen in het Productiehuis onder de
verantwoordelijkheid van Stichting Wikistad.
Stichting Wikistad heeft een structurele subsidie van gemeente Amsterdam om deze
methodiek en werkwijze voort te zetten.
Op meerdere plekken in Amsterdam, specifiek in stadsdeel West, is er samenwerking met
diverse lokale partners.
verleend zo nodig ondersteuning bij bewonersinitiatieven, maar gaat niet zelf actief op
zoek.

Ook in 2022 is gevraagd naar ondersteuning en financiële facilitering voor
buurtorganisatie nodig.
Stichting Metafoor is in 2022 nog een aantal keer in dit gat gesprongen met de eerder
verantwoording te kunnen waarborgen

• Motha Earth Buurtmaaltijden in Buurtkamer in Amsterdam West is in september
    2021 gestart en is afgerond in juni 2022. Eartha Dors was de initiatiefneemster en
    verantwoordelijk voor uitvoering en financiële afhandeling. Het project is succesvol
    afgesloten. De verantwoording over het subsidiebedrag is op tijd ingeleverd en het wachten is
    nog op een definitieve vaststelling door de gemeente.
  • Overdracht Wikistad. Zoals al afgesproken in 2020 zijn de meeste projecten overgedragen aan Stichting Wikistad. Zij gaan verder met het project Stedelijke BuurtBaan en het ontwikkelen
    van een Werkplaats Informeel Leren (WIL).
    Een kerngroep van actieve buurtbewoners in de buurt neemt onder de vlag van
    Stichting Wikistad steeds meer taken over. Stichting Metafoor trekt zich steeds meer terug van deze activiteiten en is nu alleen betrokken bij intervisie en coördinatie van externe coaches van de BuurtBaners. Stichting Metafoor verzorgt nu nog ondersteuning en financiële facilitering aan de
    volgende bewonersinitiatieven, waarbij altijd de afspraak is dat de bewoners
    verantwoordelijk zijn voor de inhoudelijke verantwoording.
    Bewonersinitiatief “Samen MEEdoen” met een inloopspreekuur (2 dagdelen per
    week) in stadsdeel de Baarsjes is gericht op extra scholing.
    en vakmatige ontwikkeling. Dit project is in 2013 gestart en draait nog steeds volop in dezelfde locatie en op dezelfde tijden. Project krijgt sinds januari 2020 structureel subsidie vanuit de Sociale Basis. Over een heel jaar genomen worden meer dan 1400 bewoners geholpen bij een
    die regelmatig hulp nodig hebben. De laatste tijd is deze groep groter geworden en zijn de financiële problemen toegenomen. Daarnaast is het opvallend dat het spreekuur ook goed toegankelijk is voor nieuwkomers in de wijk.
  • “Nadi”, vrouwen actief in de Baarsjes
    Initiatiefneemster Nadia Kasmi heeft in 2022 voor het eerst de subsidie aangevraagd onder
    haar eigen stichting. Deze subsidie is structureel opgenomen in de sociale basis voor
    stadsdeel West. Voor de verantwoording krijgt Nadia Kasmi nog ondersteuning van Stichting Metafoor. Nadia Kasmi maakt deel uit van de groep Sleutelvrouwen de Baarsjes en is ook lid van het
    Productiehuisplatform. In 2023 neemt zij deel aan scholing voor kleine Stichtingen.
  • Eenmalige activiteiten in wijk de Baarsjes, stadsdeel Adam West
    zijn er bewonersgroepen die incidenteel ondersteund worden door een Buurtwerker
    van Combiwel bij het organiseren van eenmalige buurtactiviteiten. De buurtwerker zorgt voor de inhoudelijke en financiële verantwoording en maakt gebruik van de korte lijnen met Stichting Metafoor, zodat initiatieven snel gerealiseerd kunnen worden. Hiermee is weer opnieuw sprake van de functie buurtbank.

2022 – Framelab

• AFSCHEID

In 2019 is het project afscheid van start gegaan. Het project is een digitale graphic novel van het vluchtverhaal van maker Sam Yazdanpanna.
De planning was eind 2020  afronden en in 2021 het project lanceren en op verschillende festivals vertonen, maar Corona heeft dit vertraagd.
In 2022 is het project afgerond en in 2023 gaat het project gelanceerd worden.

• Vraag het aan de wind

Nieuwe korte film van Sam Yazdanpanna. Aanvraag is gedaan in 2022 en nu goedgekeurd. Deze  film gaat in 2023 geproduceerd worden en hiermee zetten we de samenwerking met Sam door zoals eerder met Vergeten Helden en Framelab.

• Wikken en wegen

Dit project is in 2021 gestart en is een animatieproject van Mustafa Kandaz.
Het is een ontwikkelingstraject waarbij hij toewerkt naar zijn eerste animatiefilm als zelfstandig maker.
In 2022 heeft Mustafa de ontwikkeling afgerond en een storyboard ontwikkeld voor zijn animatiefilm die hij nu verder kan ontwikkelen. Daarmee is dit project volgens planning in 2022 afgerond.

• Hannah

In 2022 is samen met Kaliber Film de korte film Hannah van regisseur Reinier Smit geproduceerd. Deze korte film is nu in post-productie en zal binnenkort afgerond worden, de première vindt plaats op 18 mei 2023. Daarna zal de film op verschillende festivals vertoond gaan worden. Een van de festivals wordt hopelijk het Nederlands Film Festival.

• Framelab

In 2021 zijn we verdergegaan met de uitbouw van Framelab.
Een talentontwikkelingstraject dat een continuering is van Vergeten Helden maar dan over een langere periode waarbij wij een groep jongeren een periode kunnen begeleiden en samen een filmproductie realiseren. In het najaar 2020 hadden we al een aantal deelnemers gevonden, die wij gekoppeld hebben aan ervaren makers. In 2021 zijn er verschillende projecten gerealiseerd waaronder drie korte fictiefilms, 1 korte animatiefilm en 1 documentaire. Voor deze films hebben we in 2022 gekeken naar festivals om de films te kunnen tonen aan het publiek. De belangrijkste doelstelling was echter om de makers een kans te geven zich verder te ontwikkelen als maker en met 5 afgeronde projecten is Framelab daarin goed geslaagd. Op dit moment zijn we aan het kijken hoe we het project een vervolg kunnen geven. Voorlopig zal dit niet doorgezet worden in de huidige vorm.

• Filmeducatie

Eind 2022 zijn we begonnen te onderzoeken hoe filmeducatie verder vormgegeven kan worden nu de huidige opzet van Framelab geen voortzetting gaat krijgen. Dit onderzoek loopt verder in 2023. Daarin betrekken we Stichting Oxville die ook al langer bezig is met filmeducatie en een belangrijke partner kan zijn voor Stichting Metafoor.

2022- Bureau Breinstress i.o.
Door het ontbreken van financiën is 2022 is bureau Breinstress voor nu on hold gezet. Het idee een website met ervaringsverhalen op te zetten leeft nog wel, maar er wordt gekeken naar een andere vorm. Ook liggen er overeenkomsten met het boek, dat voor 80% af is, waar de vraag HOE dan?, hoe pak je het aan centraal staat.

2021 is het tweede jaar Corona. Er waren verschillende plannen en projecten, maar vele zijn noodgedwongen verschoven naar 2022.
Toch hebben we ons volop ingezet om daar waar mogelijk toch door te gaan met in acht neming van de RIVM-maatregelen.

2021- Samenwerking met Framelab Collective

Ook dit jaar hebben we samengewerkt met het Framelab Collective dat onder de vleugels van Stichting Metafoor is opgezet door Sam Yazdanpanna, David Hendrichs en Bas Broertjes.
Bas Broertjes is de projectleider en verantwoordelijk voor de inhoudelijke en financiële afhandeling van onderstaande projecten.

• VERGETEN HELDEN

In 2021 is Vergeten Helden voortgezet na een succesvolle reeks workshops op AZC’s in Heerhugowaard, Katwijk, Amsterdam en Den Helder.

Meer workshops geven is door Corona niet doorgegaan en het project is uiteindelijk afgerond in 2021. Er worden geen nieuwe workshops meer georganiseerd onder de naam Vergeten Helden.

• AFSCHEID

In 2019 is het project afscheid van start gegaan.
De planning was om eind 2020 en in 2021 het project te lanceren en op verschillende festivals te vertonen, maar Corona heeft dit vertraagd.
Nu is de planning dat het project in de zomer van 2022 wordt afgerond. Zo kan filmmaker Sam Yazdanpanna zich presenteren en verder ontwikkelen als crossmediale kunstenaar.

• WIKKEN EN WEGEN

Dit project is in 2021 gestart en is een animatieproject van Mustafa Kandaz.
De planning is dat dit hij in de zomer 2022 de opzet voor zijn film af heeft en daarmee de volgende stap kan maken om zijn animatiefilm te realiseren.

•  FRAMELAB

In 2021 zijn we verdergegaan met de uitbouw van Framelab.
In het najaar 2o2o hadden we al een aantal deelnemers gevonden, die wij gekoppeld hebben aan ervaren makers.
Voor deze films wordt nu in 2022 gekeken naar festivals om de films te kunnen tonen aan het publiek.

2021-    Community naar werk

Bewoners initiatieven
Ook in 2020 is gevraagd naar ondersteuning en financiële facilitering voor bewonersinitiatieven. Niet alleen door actieve bewoners, maar ook door stadsdeel West.
Stichting Metafoor is in 2021 nog een aantal keer in dit gat gesprongen met de eerder geformuleerde voorwaarde van het bestuur dat Stichting Metafoor alleen facilitering geeft

• Motha Earth Buurtmaaltijden in Buurtkamer in Amsterdam West is in september 2021 gestart.
    Dit is een nieuw project dat door Eartha Dors is geïnitieerd in haar eerste jaar als zzp-er.
    Zij is ook betrokken bij het platform van Wikistad en heeft als startende onderneemster coaching van Phlip Korthals Altes
    Zij kreeg in een keer een jaarsubsidie van 16.000,00 € voor 50 maaltijden per week in het kader van armoedebestrijding.
    Dit was een te groot bedrag om in een keer op de eigen rekening te ontvangen. Zij heeft wel zelfstandig de subsidie aangevraagd en de financiën lopen via de rekening van Stichting Metafoor.
    Hiermee is weer opnieuw sprake van de functie buurtbank.

Zoals al afgesproken in 2020 zijn de meeste projecten overgedragen aan Stichting Wikistad. Zij gaan verder met het project Stedelijke BuurtBaan en het ontwikkelen van een Werkplaats Informeel Leren (WIL)
Een kerngroep van actieve buurtbewoners in de buurt neemt onder de vlag van Stichting Wikistad steeds meer taken over.
Stichting Metafoor verzorgt nu nog ondersteuning en financiële facilitering aan de volgende bewonersinitiatieven, waarbij altijd de afspraak is dat de bewoners verantwoordelijk zijn voor de inhoudelijke verantwoording.

• Scholing actieve vrijwilligers
    Op verzoek van de actieve vrijwilligers zelf en ter ondersteuning van de persoonlijke en vakmatige ontwikkeling. Dit project is in 2013 gestart en draait nog steeds volop in dezelfde locatie en op dezelfde tijden.
    Project krijgt sinds januari 2020 structureel subsidie vanuit de Sociale Basis.
    Over een heel jaar genomen worden meer dan 1400 bewoners geholpen bij een hulpvraag. Een kwart van dit aantal is een groep bewoners in een kwetsbare positie, die regelmatig hulp nodig hebben.
  • “Nadi”, vrouwen actief in de Baarsjes
    Initiatiefneemster Nadia heeft eind 2018 de Stichting Nadina opgericht.
    De subsidies voor 2019,2020 en 2021 zijn via Stichting Metafoor gelopen, maar per 2022 heeft zij structurele subsidie op naam van Stichting Nadina vanuit de Sociale Basis.
    Nadia maakt deel uit van de groep Sleutelvrouwen de Baarsjes en is ook lid van het Productiehuisplatform.
  • Eenmalige activiteiten in wijk de Baarsjes, stadsdeel Adam West
    In het kader van armoedepreventie en stimuleren van een circulaire buurteconomie is er een diverse bewonersgroep die ondersteund worden door een Buurtwerker van Combiwel bij het organiseren
    van eenmalige buurtactiviteiten.

2021- Bureau Breinstress i.o.
In 2021 heeft Eline Brinkman aansluiting en herkenning gevonden bij een groep vrouwen met autisme en AD(H)D. Het boek “anders goed is ook goed”, heeft daardoor een doelgroep in beeld.
Deze vrouwen zijn, net als zij zelf, creatief en analytisch en kennen veel stress. Door persoonlijke omstandigheden en Corona heeft Bureau Breinstress i.o. nog geen verdere stappen gemaakt.
Wel denkt Eline Brinkman samen met deze vrouwengroep, die in basis kwetsbaar is en op zoek naar  helpende, werkende tools, een lange zoektocht (naar die juiste diagnose) achter de rug heeft, een website op te zetten met ervaringsverhalen. Storytelling & storydoing. Vooral Storydoing maakt het interessant en uniek. HOE pak je het aan? Wat werkt wel!
Daar liggen ook de overeenkomsten met het boek, dat voor 80% af is, waar de vraag HOE dan?, hoe pak je het aan centraal staat.

2020 is het jaar van Corona. Er waren verschillende plannen en projecten, maar vele zijn noodgedwongen verschoven naar 2021.
Toch hebben we ons volop ingezet om daar waar mogelijk toch door te gaan met in acht neming van de RIVM-maatregelen.
Hieronder volgt een beknopt jaarverslag van de activiteiten.

2020- Samenwerking met Framelab Collective

Ook dit jaar hebben we samengewerkt met het Framelab Collective dat onder de vleugels van Stichting Metafoor is opgezet door Sam Yazdanpanna, David Hendrichs en Bas Broertjes. Onderstaande drie projecten zijn onderdeel van Framelab Collective.

• VERGETEN HELDEN

In 2020 is Vergeten Helden voortgezet na een succesvolle reeks workshops op AZC’s in Heerhugowaard, Katwijk, Amsterdam en Den Helder.
De resultaten hiervan zijn allemaal gepresenteerd op de website www.vergetenhelden.com. Na elke workshopreeks is ook een première georganiseerd op de betreffende AZC met de jongeren die hebben meegedaan. Meer workshops geven is door Corona niet doorgegaan, maar staat wel gepland voor het najaar 2021.

• PROJECT AFSCHEID

In 2019 is het project afscheid van start gegaan.
Het project is een digitale graphic novel van het vluchtverhaal van maker Sam Yazdanpanna.
De planning was om eind 2020 het project te lanceren en op verschillende festivals te vertonen, maar Corona heeft dit vertraagd. Nu is de planning dat het project najaar 2021 wordt afgerond. Zo kan filmmaker Sam Yazdanpanna zich presenteren en verder ontwikkelen als crossmediale kunstenaar.

• FRAMELAB

In 2020 is doorgewerkt met de uitbouw van Framelab.
Een talentontwikkelingstraject dat een continuering is van Vergeten Helden maar dan over een langere periode waarbij we een groep jongeren een periode kunnen begeleiden en samen een filmproductie realiseren. In het najaar van 2o2o hebben we een aantal deelnemers gevonden, die wij gekoppeld hebben aan ervaren makers.
De uitwisseling en samenwerking loopt nog door in 2021.
Natuurlijk heeft ook hier Corona voor vertraging gezorgd, maar de contacten zijn gelegd en er worden nu volop plannen gemaakt voor 2021.

2020 –    Community naar werk
Community naar werk hebben we als werktitel behouden.
De aandacht is gericht op volwassenen en dan specifiek vrouwen. Deze ontwikkeling heeft zich verder verduurzaamd in de Productiehuis methodiek, waarin Stichting Wikistad het voortouw heeft genomen. Kort samengevat; een leef – werkgemeenschap bouwen, grote diversiteit en kennis delen door generaties heen.
Op meerdere plekken in Amsterdam, specifiek in stadsdeel West, vinden we samenwerking met diverse lokale partners.  Stichting Metafoor blijft op de achtergrond nog betrokken bij het Productiehuis West en verleend ondersteuning bij bewonersinitiatieven.

Bewoners initiatieven
Stichting Metafoor is in 2020 nog een aantal keer in dit gat gesprongen met de eerder geformuleerde voorwaarde van het bestuur dat Stichting Metafoor alleen facilitering geeft aan initiatieven van bewoners, die bij hen bekend zijn. Dit om kwaliteit en inhoudelijke verantwoording te kunnen waarborgen.

Zoals al afgesproken in 2019 zijn de meeste projecten overgedragen aan Stichting Wikistad. Zij gaan verder met het project ‘Kijk op de kassa’ en het geven van boekhoudkundige ondersteuning. Eén van de trekkers in de buurt heeft deze taak op zich genomen en Stichting Metafoor trekt zich steeds meer terug van deze activiteiten.
Een ideële bank oprichten is door het stadsdeel op de lange baan gezet, vanwege te grote financiële risico’s.

• Scholing actieve vrijwilligers
    Bewonersinitiatief “Samen MEEdoen” met een inloopspreekuur (2 dagdelen per week) in stadsdeel de Baarsjes is gericht op extra scholing.  Op verzoek van de actieve vrijwilligers zelf en ter ondersteuning van de persoonlijke en vakmatige ontwikkeling.
    Project krijgt sinds januari 2020 structureel subsidie vanuit de Sociale Basis.
  • “Nadi”, vrouwen actief in de Baarsjes
    Initiatiefneemster Nadia Kasmi heeft eind 2018 de Stichting Nadina opgericht.
    De subsidies voor 2019 en 2020 zijn nog via Stichting Metafoor gelopen, maar per 2021 heeft ook zij structurele subsidie op naam van Stichting Nadina vanuit de Sociale Basis.
    Nadia Kasmi maakt deel uit van de groep Sleutelvrouwen de Baarsjes en is ook lid van het Productiehuisplatform.
  • Eenmalige activiteiten in wijk de Baarsjes, stadsdeel Adam West
    In het kader van armoedepreventie en stimuleren van een circulaire buurteconomie is er een diverse bewonersgroep die ondersteund worden door een Buurtwerker van Combiwel actief in het organiseren van eenmalige buurtactiviteiten. De buurtwerker zorgt voor de inhoudelijke en financiële verantwoording.

2020 – Bureau Breinstress i.o.
In 2019 heeft Eline Brinkman het plan opgevat om persoonlijke ontwikkeling in de vorm van het boek  en het onderwerp Mediawijsheid samen te voegen in Bureau Breinstress i.o.  Eerst bleef het bureau onder de vleugels van Stichting Metafoor om te onderzoeken of het idee levensvatbaar is en gebruik te maken van de expertise bij de Stichting.
In 2020 heeft Eline met bureau Breinstress meer haar eigen weg gezocht en is het boek in wording “anders goed is ook goed” 80% af en vormgegeven.
Stress is hierbij het sleutelwoord. In de Corona tijd heeft zij zich meer verdiept in de werking van het brein en komen er misschien nog wel momenten van samenwerking. Ook gaat Eline Brinkman naar een doelgroep, die beter past. Voor ervaringsdeskundigen, een doelgroep die Metafoor goed kent is het boek te specifiek.
Er is en blijft contact, maar er zijn nog geen concrete afspraken over samenwerking.

2019- Samenwerking met Framelab Collective

Framelab Collective is het nieuwe collectief waarin Kaliber film is opgegaan en dat onder de vleugels van Stichting Metafoor is opgezet door Sam Yazdanpanna, David Hendrichs en
Bas Broertjes. Alle onderstaande projecten zijn onderdeel geworden van het nieuwe Framelab Collective.

• VERGETEN HELDEN

In 2019 is Vergeten Helden voortgezet na een succesvolle eerste reeks workshops in 2018 en hebben we nog 4 nieuwe workshopreeksen georganiseerd op AZC’s in Heerhugowaard, Katwijk, Amsterdam en Den Helder. De resultaten hiervan zijn allemaal gepresenteerd op de website www.vergetenhelden.com. Ook zijn verschillende films vertoond in de Meervaart tijdens 24H Nieuw-West in samenwerking met Oxville, de Meervaart en gemeente Amsterdam. Na elke workshopreeks is ook een premiere georganiseerd op de betreffende AZC met de jongeren die hebben meegedaan.

• PROJECT AFSCHEID

In 2019 is het project Afscheid van start gegaan. Dit wordt een digitale graphic novel van het vluchtverhaal van maker Sam Yazdanpanna. Deze willen we graag eind 2020 lanceren en vervolgens op verschillende festivals onder de aandacht brengen. Het project heeft als doel om filmmaker Sam Yazdanpanna zich verder te laten ontwikkelen als crossmediale kunstenaar.

• FRAMELAB

Ook zijn we in 2019 begonnen met het opzetten van Framelab. Een talentontwikkelingstraject dat een continuering is van Vergeten Helden maar dan over een langere periode waarbij we een groep jongeren een periode kunnen begeleiden en samen een filmproductie realiseren. De planning is dat in zomer 2020 deelnemers gevonden zijn en dat we een selectie hebben gemaakt van makers waar we verschillende trajecten mee gaan starten.

2019-  Community naar werk
Community naar werk hebben we als werktitel behouden. De aandacht is gericht op volwassenen en dan specifiek vrouwen. Deze ontwikkeling heeft zich verder verduurzaamd in de Productiehuis methodiek, waarin Stichting Wikistad het voortouw heeft genomen. Kort samengevat; een leef-werkgemeenschap bouwen, grote diversiteit en kennis delen door generaties heen.
Op meerdere plekken in Amsterdam (stadsdelen West, Noord en Zuidoost) vinden we samenwerking met diverse lokale partners.  Stichting Metafoor blijft op de achtergrond nog betrokken bij het Productiehuis West en verleend ondersteuning bij bewonersinitiatieven.

2019- Bewoners initiatieven
Ook in 2019 is gevraagd naar ondersteuning en financiële facilitering voor bewonersinitiatieven. Niet alleen door actieve bewoners, maar ook door stadsdeel West.
Stichting Metafoor is in 2019 nog sporadisch in dit gat gesprongen met de eerder geformuleerde voorwaarde van het bestuur dat Stichting Metafoor alleen facilitering geeft aan initiatieven van bewoners, die bij hen bekend zijn. Dit om kwaliteit en inhoudelijke verantwoording te kunnen waarborgen.

• Scholing actieve vrijwilligers
    Project loopt tot eind 2019 en krijgt sinds 2020 structureel subsidie vanuit de Sociale Basis.
  • “Nadi”, vrouwen actief in de Baarsjes
    Initiatiefneemster Nadia heeft eind 2018 de Stichting Nadina opgericht.
    De subsidies voor 2019 zijn nog via Stichting Metafoor gelopen, maar per 2020 heeft ook zij structurele subsidie op naam van Stichting Nadina vanuit de Sociale Basis.
  • Eenmalige activiteiten in wijk de Baarsjes, stadsdeel Amsterdam West
  • Overdracht naar Wikistad

Zoals afgesproken in 2018 zijn de meeste projecten overgedragen aan Stichting Wikistad. Zij gaan verder met het project ‘Kijk op de kassa’ en het geven van boekhoudkundige ondersteuning. Eén van de trekkers in de buurt heeft deze taak op zich genomen en Stichting Metafoor trekt zich steeds meer terug van deze activiteiten.
Een ideële bank oprichten is door stadsdeel Amsterdam West op de lange baan gezet, vanwege te grote financiële risico’s.

2019-  Bureau Breinstress i.o.
In 2019 heeft Eline Brinkman het plan opgevat om persoonlijke ontwikkeling in de vorm van het boek “anders goed is ook goed” en het onderwerp Mediawijsheid samen te voegen in Bureau Breinstress i.o. Voorlopig blijft het bureau onder de vleugels van Stichting Metafoor om te onderzoeken of het idee levensvatbaar is en gebruik te maken van de expertise bij de Stichting.
Bureau Breinstress wil een kanteling bewerkstelligen in ons denken over de invloed en werking van het brein zonder steeds te vervallen in het psychologiseren. Stress is hierbij het sleutelwoord. Inzicht in stress is het uitgangspunt nu we het steeds drukker krijgen met social media en werkdruk. Iedereen lijkt wel vandaag de dag in een uniform hokje te moeten passen waardoor veel mensen, en specifiek jongeren, buiten de boot vallen, een burn-out krijgen of depressief raken. De eerste aanvraag staat gepland voor de eerste helft 2020.

2018- Samenwerking met Kaliber film
Kaliber film werkt in twee filmprojecten samen met Stichting Metafoor.
Het project Eenheid gaat over jongerencultuur, waarbij jongeren van de straat meespelen in de film. Voorafgaande aan de opnames zijn workshops georganiseerd.
In 2017 hebben de laatste workshops plaats gevonden en op basis daarvan zijn de acteurs en figuranten gekozen. Opnames en Post-productie hebben plaatsgevonden in 2018. De première was tijdens het Nederlandse Filmfestival 2018. De film is vertoond op diverse festivals.

Vergeten HeldenVergeten Helden is een sociaal artistiek project dat zich richt op de doelgroep Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen (AMV’s) in asielzoekerscentra (AZC’s).
Op verschillende AZC’s worden er een reeks workshops georganiseerd in samenwerking met Stichting Vrolijkheid. Een eigen artistieke identiteit ontwikkelen staat centraal.
De eerste reeks van tien workshops was gepland voor najaar 2017, maar zijn in april en mei 2018 geweest. Ze lopen nog steeds door, omdat er meer bijdrages zijn bijgekomen naast VSB Fonds ook Stichting Cultuurparticipatie en anderen.
Kaliber film is verantwoordelijk voor de inhoudelijke en financiële afhandeling.

2018-    Community naar werk
Community naar werk hebben we als werktitel behouden.
De aandacht is steeds meer verlegd van jongeren naar volwassenen en dan specifiek vrouwen. Deze ontwikkeling heeft zich verder verstevigd in de Productiehuis methodiek, waarin Stichting Wikistad het voortouw heeft genomen. Ook bij dit concept is er sprake van een leef werkgemeenschap bouwen, grote diversiteit en kennis delen door generaties heen.
Op meerdere plekken in Amsterdam (stadsdelen West, Noord en Zuidoost) vinden we samenwerking met diverse lokale partners.  Stichting Metafoor is op de achtergrond nog betrokken bij het Productiehuis West en verleend ondersteuning bij bewonersinitiatieven.
Onder de noemer van Community naar werk vallen twee projecten.

• Boek in wording met de werktitel “Anders goed is ook goed”.
    Uitgangspunt is meer begrip voor elkaar. Planning was een kleine oplage uitbrengen in najaar 2018, maar daar is vanaf gezien.

In 2018 heeft Carolien van der Moel tekeningen aangeleverd en zijn de basisteksten, geschreven door Marije Lagendijk en Eline Brinkman, verwerkt in de 10 thema’s van het boek. Er is nagedacht over de vorm, kan het ook digitaal? Is het niet beter aan te sluiten bij een workshop en dan de thema’s daarin verwerken. Gedacht wordt aan een workshop met het basis thema creativiteit & flow en van daaruit de thema’s online doorpakken. Wordt vervolgd

• Aandacht voor Mediawijsheid met een Facebooktraining voor vrijwilligers in buurten. Tools en inzicht voor beter gebruik en inzet van Facebook.
    Ook nu blijkt dat één workshop niet genoeg is en vaak herhaald moet worden om mensen echt vertrouwd te laten zijn met de mogelijkheden. Facebook kan echt goed ingezet worden om te netwerken en samenwerking te versterken ook op digitaal niveau. Nu wordt het nog steeds eenzijdig ingezet door alleen te zenden.
    Het blijft lastig in het sociale domein subsidie te vinden voor deze tak van sport. We blijven doorgaan en openingen zoeken.

2018- Bewoners initiatieven
Ook in 2018 is gevraagd naar ondersteuning en financiële facilitering voor bewonersinitiatieven. Niet alleen door actieve bewoners, maar ook door stadsdeel West.
Stichting Metafoor is ook nog in 2018 in dit gat gesprongen onder de uitdrukkelijke voorwaarde van het bestuur dat Stichting Metafoor alleen facilitering geeft aan initiatieven van bewoners, die bij hen bekend zijn. Dit om kwaliteit en inhoudelijke verantwoording te kunnen waarborgen.

Verder is de afspraak gemaakt dat wij actief op zoek gaan naar een meer structurele oplossing van dit probleem. Dit is gevonden in de samenwerking met Stichting Wikistad en in het bijzonder met de start van het project “Kijk op de kassa”.
Dit proces moet zorgvuldig overgedragen worden en de planning was deze financiële facilitering in de loop van 2018 over te dragen aan het project “Kijk op de kassa” van Productiehuis West. Dit is niet gelukt, maar er zijn wel plannen in ontwikkeling om een ideële Buurtbank op te richten, waarbij Stichting Wikistad het voortouw neemt en nauw samenwerkt met het stadsdeel. Voor zomer 2019 moet er een voorstel liggen ter beoordeling van de juridische afdeling van het stadsdeel.

• Scholing actieve vrijwilligers
    Bewonersinitiatief “Samen MEEdoen” met een inloopspreekuur (2 dagdelen per week)in stadsdeel de Baarsjes is gericht op extra scholing.  Op verzoek van de actieve vrijwilligers zelf en ter ondersteuning van de persoonlijke en vakmatige ontwikkeling.
    Project loopt tot eind 2018 en krijgt vervolg in 2019
  • “Nadi”, vrouwen actief in de Baarsjes
    Verschillende bewonersinitiatieven specifiek voor vrouwen gericht op empowerment;
    fietslessen, Nederlandse conversatie, daguitjes voor moeder en kind, kinderpartijtjes voor gezinnen met een kleine beurs. De projecten lopen door tot eind 2018.
    Initiatiefneemster Nadia heeft in 2018 een eigen stichting opgericht en heeft de subsidies voor 2019 gaat de vervolgsubsidies zelfstandig aanvragen.
  • Rommelmarkten in de Baarsjes
    In het kader van armoedepreventie en stimuleren van een circulaire buurteconomie is er een diverse bewonersgroep die ondersteund worden door een Buurtwerker van Combiwel actief in het organiseren van rommelmarkten.
    De buurtwerker zorgt voor de inhoudelijke en financiële verantwoording.

2017- Samenwerking met Kaliber film
Kaliber film werkt in twee filmprojecten samen met Stichting Metafoor.
In 2017 hebben de laatste workshops plaats gevonden en op basis daarvan zijn de acteurs en figuranten gekozen. Opnames hebben plaatsgevonden en nu wordt nog gewerkt aan de Post-productie. De verwachte première is in september 2018 tijdens het Nederlandse Filmfestival.

De eerste reeks van tien workshops was gepland voor najaar 2017, maar is enigszins vertraagd, doordat de totale financiering meer tijd heeft gekost.
De financiering is nu helemaal rond met bijdrages van VSB Fonds, Kinderpostzegels, Stichting Cultuurparticipatie, Stichting Vrolijkheid, Stichting Janivo en ING Nederland.

De eerste workshops zijn in april en mei 2018.

2017- Community naar werk
Community naar werk hebben we als werktitel laten voortbestaan in 2017.
De aandacht voor de jongeren is in de loop van 2017 steeds meer verlegd naar volwassenen en specifiek vrouwen. Deze ontwikkeling is als Productiehuis West verder gegaan, waarbij Stichting Wikistad het voortouw heeft genomen. Ook bij dit concept is er sprake van een leef werkgemeenschap bouwen, grote diversiteit en kennis delen door generaties heen.
Op meerdere plekken in Amsterdam (stadsdelen West, Noord en Zuidoost) vinden we samenwerking met diverse lokale partners.  Stichting Metafoor is op de achtergrond nog betrokken bij het Productiehuis West.

Onder de noemer van Community zijn twee nieuwe projecten gestart.

• Boek in wording met de werktitel “Anders goed is ook goed”.
    Uitgangspunt is meer begrip voor elkaar. Verwachting is dat het boek in een kleine oplage uit zal komen in najaar 2018.
    Aan het boek werken 3 vrijwilligers; Eline Brinkman, Marije Lagendijk en met illustraties van Carolien van der Moel.
  • Aandacht voor Mediawijsheid met een Facebooktraining voor vrijwilligers in buurten.
    Tools en inzicht voor beter gebruik en inzet van Facebook.

Ook nu blijkt dat één workshop niet genoeg is en vaak herhaald moet worden om mensen echt vertrouwd te laten zijn met de mogelijkheden. Facebook kan echt goed ingezet worden om te netwerken en samenwerking te versterken ook op digitaal niveau. Nu wordt het nog steeds eenzijdig ingezet door  alleen te zenden.

2017- Bewoners initiatieven
Ook in 2017 is veelvuldig gevraagd naar ondersteuning en financiële facilitering voor bewonersinitiatieven. Niet alleen door actieve bewoners, maar ook door stadsdeel West.
Dit om kwaliteit en inhoudelijke verantwoording te kunnen waarborgen. Verder is de afspraak gemaakt dat wij actief op zoek gaan naar een meer structurele oplossing van dit probleem.
“Kijk de kassa” is een buurtvoorziening administratie & boekhouding om de geldstromen voor bewonersinitiatieven beter en makkelijker te laten verlopen. Dit proces moet zorgvuldig overgedragen worden en in de  loop van 2018 wil Stichting Metafoor deze financiële facilitering overdragen aan  het project “Kijk op de kassa” van Productiehuis West. (samenwerking van Stichting Wikistad en welzijnsinstelling Combiwel/ABC Alliantie).

Stichting Metafoor verzorgt nu nog ondersteuning en financiële facilitering aan de volgende bewonersinitiatieven, waarbij altijd de afspraak is dat de bewoners zelf verantwoordelijk zijn voor de inhoudelijke verantwoording.

• “Mantelzorg in de buurt”, vervolgd door “Voor je buurt, voor elkaar”.
    Bewonersinitiatief in stadsdeel de Baarsjes, gericht op het bereiken van mantelzorgers die geïsoleerd zijn geraakt door de vele zorgtaken. Beide projecten zijn nu afgerond.
  • Scholing actieve vrijwilligers
    Bewonersinitiatief “Samen MEEdoen” met een inloop spreekuur (2 dagdelen per week)
    Project loopt tot eind 2018.
  • “Nadi”, vrouwen actief in de Baarsjes
    Initiatiefneemster Nadia heeft in het voorjaar van 2018 een eigen stichting opgericht en gaat de vervolgsubsidies zelfstandig aanvragen.

2017- ZorgenCadeau & Schaduwziek
Nu de voorstelling in basis goed  neergezet is in 2017 kan het op eigen kracht verder. Stichting Metafoor heeft het project in z’n geheel overgedragen aan de mede-theatermaker Sylvia Wardenaar. Al het materiaal en decorstukken zijn terug in haar opslag en de vervolgstappen met scholen zijn aan haar.

2017- 30 jarig Jubileum Stichting Metafoor
Met een avond  samen met oud bestuursleden en spelers hebben we op een feestelijke manier het jubileum gevierd.
Een etentje  gecombineerd met de voorstelling Huisbewaarder van Harold Pinter van Toneelschuur Producties.
Passend omdat Marijke Zuiderent en Phlip Korthals Altes als initiatiefnemers van Stichting Metafoor in 1986 afgestudeerd zijn aan de theaterschool op een bewerking van een voorstelling van Pinter, Het Verjaardagsfeest. Daarna volgde in 1987 de start van Stichting Metafoor.

2016- Samenwerking met Kaliber film
Kaliber film werkt in twee filmprojecten samen met Stichting Metafoor.
Het project Eenheid gaat over jongerencultuur, waarbij jongeren van de straat meespelen in de film. Voorafgaande aan de opnames worden workshops georganiseerd. Voor de zomer 2017 zullen de laatste workshops plaats vinden en op basis daarvan worden de acteurs en figuranten gekozen. Opnames staan gepland voor de zomer 2017 en de film moet eind 2017 in première gaan.

Vergeten Helden is een sociaal artistiek project dat zich richt op de doelgroep Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen (AMV’s) in asielzoekerscentra (AZC’s).
Op verschillende AZC’s zullen er een reeks workshops worden georganiseerd in samenwerking met Stichting Vrolijkheid. Een eigen artistieke identiteit ontwikkelen staat centraal. De eerste reeks van tien workshops start in september 2017 .
Bij verschillende fondsen is het plan ingediend en het project heeft inmiddels al ondersteuning van het VSB Fonds, Stichting Cultuurparticipatie en ING Nederland.

2016-Community naar werk
Voorjaar 2016 hebben oriënterende gesprekken met jongeren plaatsgevonden. Door verschillende conferenties hebben we ons inhoudelijk  laten voeden en ons netwerk uitgebreid.
Positieve wendingen in de carrière van betrokken jongeren maakten het voor hen niet meer mogelijk betrokken te blijven bij het project.  Als gevolg daarvan hebben we onze aandacht verlegd en samenwerking gezocht en gevonden met Stichting Wikistad in de ontwikkeling van Productiehuis West. Ook bij dit concept is er sprake van een leef werkgemeenschap bouwen, grote diversiteit en kennis delen door generaties heen. Op meerdere plekken in Amsterdam (stadsdeel Zuid, Noord en Zuidoost) vinden we samenwerking met diverse lokale partners. Community naar werk vindt haar vervolg in het Productiehuis West.

2016-Bewonersinitiatieven
In het afgelopen jaar is veelvuldig gevraagd naar ondersteuning en financiële facilitering voor bewonersinitiatieven. Niet alleen door actieve bewoners, maar ook door stadsdeel.
Voor een vlot verloop van aanvragen van bewonersinitiatieven is een tussenpersoon of buurtorganisatie nodig. Stichting Metafoor is in dit gat gesprongen onder de uitdrukkelijke voorwaarde van het bestuur dat Stichting Metafoor alleen facilitering geeft aan initiatieven van bewoners, die bij hen bekend zijn. Ook is de afspraak gemaakt dat wij actief op zoek gaan naar een meer structurele oplossing van dit probleem. Dit is gevonden in de samenwerking met Stichting Wikistad en in het bijzonder met de start van het project Kijk op de kassa.
Kijk de kassa is een buurtvoorziening administratie en boekhouding om zo de geldstromen voor bewonersinitiatieven beter en makkelijker te laten verlopen. In de loop van 2017 moet dit project draaien en kan Stichting Metafoor deze financiële facilitering overdragen aan Kijk op de kassa.

Stichting Metafoor verzorgt ondersteuning en financiële facilitering aan de volgende bewonersinitiatieven, waarbij altijd de afspraak is dat de bewoners zelf verantwoordelijk zijn voor de inhoudelijke verantwoording.

• Mantelzorg in de buurt, vervolgd door Voor je buurt, voor elkaar
  • Scholing actieve vrijwilligers
    Bewonersinitiatief in stadsdeel de Baarsjes gericht op extra scholing op verzoek van de actieve vrijwilligers zelf. Het budget loopt nog door tot en met zomer 2017.
  • Nadi, vrouwen actief in de Baarsjes
    Verschillende bewonersinitiatieven specifiek voor vrouwen gericht op empowerment.
    De projecten lopen door tot eind 2017

2016- ZorgenCadeau & Schaduwziek
De voorstelling ZorgenCadeau is vele keren gespeeld en op de landelijke mantelzorgdag
(10 november 2016) ook voor professionals uit welzijn en zorg. Door de positieve reacties heeft Sylvia Wardenaar de voorstelling op meerdere plekken in Nieuw West gespeeld.
Bovendien is het plan opgevat om met de voorstelling de problematiek van de jonge mantelzorgers en het begrip schaduwziek bespreekbaar te maken op de basisscholen.
Sylvia Wardenaar neemt hierin het voortouw om de voorstelling aan te haken bij het lesprogramma van de basisscholen te beginnen in West en Nieuw West.  Als dit aanslaat gaan we verder kijken om de aanpak mogelijk te verbreden en verder te verspreiden.

2015-Samenwerking met Kaliber film
Kaliber film wil een film ontwikkelen over jongerenculturen en hiervoor werken met jongeren van de straat. De uitgekozen jongeren kregen eerst een workshop om zo ook beter te kunnen selecteren welke jongeren in de film gaan en kunnen meespelen. Kaliber film heeft samenwerking gezocht met Stichting Metafoor om deze workshops te realiseren. Hiervoor is een eenmalige subsidie aangevraagd bij AFK in het kader van  samenwerking culturele disciplines. De subsidie is eind 2015 toegekend en in de loop van 2016 moet de film gerealiseerd worden. Verantwoording en afhandeling met AFK valt onder Kaliber film.

2015- ZorgenCadeau & Schaduwziek
De voorstelling ZorgenCadeau is 12 keer gespeeld en in de discussies met het publiek viel op dat de term mantelzorg alleen slaat op de tijdelijke zorgtaken die iemand op zich neemt, maar niets zegt over het welbevinden van de persoon die deze zorg geeft/verleent. Zorgtaken op je nemen hoort bij het leven en hier spelen ook sterk verschillende culturele achtergronden een rol, maar in de discussie wil iedereen praten over de emoties die deze taken bij je oproept. Niet om het oplossen, maar om het te benoemen en zo te komen van herkenning naar erkenning.

Door deze discussie zijn we gaan zoeken naar een verdiepingsslag met Sylvia Wardenaar en ook andere theatermakers daarbij te betrekken staat in de planning voor de komende tijd.
Schaduwziek krijgt een prominenter plek bij Stichting Metafoor met een directe link naar Schaduwziek.

2015- Mantelzorg in de buurt
In dit project zijn diverse activiteiten gerealiseerd o.a. een boottocht tijdens het Amsterdamse Lightfestival, stressreductie workshop van 5 bijeenkomsten door een psychologe die inzicht geeft in hoe te luisteren naar je eigen lichaam. Deze aanvraag loop door in 2016. Stichting Metafoor gaf ondersteuning en financiële facilitering.

2015- Scholing actieve vrijwilligers
Bewonersinitiatief in stadsdeel de Baarsjes gericht op extra scholing op verzoek van de actieve vrijwilligers zelf. Het aanbod was enerzijds individueel door het uitvoeren van TMA analyse als tool om vrijwilligers uit te dagen  te kijken naar hun talenten en zo hun horizon mogelijk meer te verbreden. De vrijwilligers van het inloopspreekuur hebben een workshop gekregen over grenzen stellen en hoe kun je jezelf presenteren. Het budget loopt door in 2016. Stichting Metafoor gaf ondersteuning en financiële facilitering.

2015- Community naar Werk
Er ligt een plan om  met Jong professionals van niet-westerse afkomst  samen te gaan werken met het bedrijfsleven. Een sterk bedrijf zoekt diversiteit en heeft ook jong professionals van de generaties Y&Z  aan boord. Met jong professionals (project Lookalike van Stichting Metafoor; oud deelnemers, generatie Y jongeren van de huiswerkbegeleiding Braingang 2001 – 2006 in Westerpark) en met medewerking van het bedrijfsleven gaan we een community op weg naar werk oprichten. In deze community  zoeken we gezamenlijk naar mogelijkheden om de aansluiting school naar werk te verbeteren en de diversiteit op de werkvloer te vergroten.
Deze HBO jongeren van niet-westerse afkomst geven twee belangrijke signalen:

1. Het huidige onderwijs biedt onvoldoende handvatten om daadwerkelijk aan de slag te kunnen als professional.
  2. Het bedrijfsleven neemt te weinig initiatief om meer kansen te geven aan jong professionals om zo de diversiteit op de werkvloer te vergroten.

Stadsdeel West onderschrijft het probleem en eind 2015 heeft Stichting Metafoor een start subsidie aangevraagd. Na lang over en weer discussie heeft het stadsdeel een startsubsidie in voorjaar 2016 toegekend om het plan verder uit te werken. De eerste oriënterende gesprekken met betrokken jongeren hebben in mei 2016 plaatsgevonden. Wordt vervolgd.

2014- Theatrale dialoog over jonge mantelzorgers onder de titel ZorgenCadeau
Dit project is specifiek gericht op jonge mantelzorger in de leeftijd van 10 – 20 jaar. We hebben de tafel van 8, uit het eerdere mantelzorg project Mantelzorg in beeld, gebruikt als centraal decorstuk. De luiken in de tafel bieden veel mogelijkheden om voorwerpen te verstoppen en later tevoorschijn te halen, om zo een nieuw aspect van mantelzorg te belichten. Samen met jonge buurtbewoners zijn we ervaringen gaan uitwisselen met elkaar, waarbij we gebruik hebben gemaakt van de verhalen uit het boek Schaduwziek van Sylvia Wardenaar, ervaringsdeskundige en theatermaker. Door allerlei ervaringen en verhalen met elkaar te delen hebben we voldoende materiaal verzameld voor een aantal theatrale scènes, die zich goed lenen voor een discussie met een jong publiek. Interactief wil zeggen dat het publiek steeds uitgedaagd wordt mee te denken en ook daadwerkelijk mee te spelen.  De eenmalige subsidie is gebruikt om samen met buurtbewoners een voorstelling te bedenken, ontwikkelen en spelen. In deze testfase, zijn 3 try-outs gespeeld voor verschillende groepen in scholen, jongerencentra en wijkcentra. In 20015 en 2016 blijft de voorstelling in roulatie. Voor het komende jaar zijn er diverse afspraken vastgelegd voor bijeenkomsten en organisaties.
Kijk op Facebook Schaduwziek

Respijtzorg Begin 2014 bleek dat in Bos en Lommer en Baarsjes behoefte is aan makkelijk toegankelijke en snel te realiseren hulp en ondersteuning voor mantelzorgers zonder hoge drempels en lastige procedures. In Bos en Lommer en Baarsjes is veel armoede en in beide buurten zijn ook bewonersgroepen actief op het gebied van mantelzorg. Zorg in eigen kring (Bos en Lommer) en Mantelzorg in beeld (Baarsjes) hebben de krachten gebundeld en het initiatief genomen voor een pilotproject om kleinschalig hulp en ondersteuning in eigen buurtkring te stimuleren  en te faciliteren.  Stichting Metafoor heeft hierin een ondersteunende en faciliterende rol gespeeld. Door armoede dreigen mensen in een sociaal isolement te komen, Contacten worden minder en mensen kunnen de eigen bijdrage voor ondersteuning in de zorg niet betalen. In dit kleinschalige project laten we zien dat opvang in de buurt mogelijk is en een noodzakelijke aanvulling is op de formele zorg. De pilot is afgelopen, maar een follow up wordt gerealiseerd door buurtbewoners, verenigd in buurt- coöperaties i.o. in samenwerking met zorg- en welzijnsinstellingen. Samenwerking met ABC Alliantie is gegarandeerd binnen de beleidskaders van huis van de wijk.

Buurtopera Voorjaar 2014  is Stichting Metafoor benaderd om buurtbewoners in de Baarsjes actief te betrekken bij het maken van een productie. Het intercultureel opera-project “de thuiskomst van Odysseus” is gebaseerd op de prachtige opera ‘Il ritorno d’Ulisse in patria’ van Claudio Monteverdi. Odysseus zoekt na de oorlog in Troje zijn weg naar huis, maar dwaalt door een vloek al 10 jaar over de Middellandse Zee.  Zijn vrouw Penelope wacht om hem, zonder te weten of hij ooit thuiskomt… Wat betekent dit verhaal voor de inwoners van de Baarsjes? De kunstenaars van ‘Odysseus’ trekken enkele maanden als moderne nomaden door de buurt. Door middel van workshops leggen kunstenaars hun oor te luister bij de bewoners. Het resultaat was te zien tijdens het Jan Eef theaterfestival.

opera

Buurtopera Odysseus

In een intieme setting hoorde en zag het publiek scenes uit de opera van Claudio Monteverdi, naast Arabisch Andalusische klanken, en traditionele muziek uit Turkije. In  mei 2015 komt een follow up bij het Mercatorfestival.

2012-2013 is Mantelzorg in beeld van start gegaan. Dit project is als pilot opgezet en wordt uitgevoerd in stadsdeel De Baarsjes, Amsterdam. Onderdeel van het project is een tentoonstellingstafel. Deze tafel maakt het mogelijk verhalen van mantelzorgers hoorbaar en zichtbaar te maken. Aan deze tafel wordt u uitgenodigd om uw verhaal te vertellen, samen te debatteren en uiteraard ook samen gezellig te eten. Het startschot is gegeven op de landelijke mantelzorgdag 10 november 2012. De tafel heeft een bijzondere vorm: het is een grote 8.

tafel van 8

Het cijfer 8 staat symbool voor de levenscyclus, maar is ook een vorm die zichzelf in de staart bijt en uit zichzelf voortkomt. Er is geen begin en er is geen einde. Deze lemniscaat maakt duidelijk dat we allemaal onderdeel zijn van de levenscyclus. We bevinden ons allemaal in de keten van kind of ouder, van verzorger of verzorgde, van vrijwilliger of professional. Inmiddels is het project uitgegroeid tot een vast onderdeel van de activiteiten en initiatieven van de bewonersgroep Samen MEEdoen, die veel organiseren in buurtcentrum De Tagerijn. Voor 2014 worden er plannen gemaakt om een kleine voorstelling te maken ter introductie van gesprekken op scholen met jonge mantelzorgers. Voor dit project wordt er samengewerkt met theatermaakster Sylvia Wardenaar en welzijnsorganisatie ABC Alliantie.

LOOKALIKE 2003 – 2012 Fotoproject Lookalike is in 2003 ontstaan uit nieuwsgierigheid naar de manier waarop tieners hun eigen buurt ervaren en bekijken.

Lookalike heeft zich in de loop van de jaren steeds verder ontwikkeld en uitgebreid, waarbij de nieuwsgierigheid altijd is blijven bestaan. Vele experimenten hebben plaatsgevonden om de invalshoek fotografie breder toe te passen, bijvoorbeeld in buurtinitiatieven met jongeren en ook met volwassenen. Voor meer informatie en inspiratie ga een kijkje nemen op lookalike-traject.nl

Voorstellingen gemaakt met (ex) studenten van de IPABO Amsterdam 2001-2011

‘Hoe Tom won van kapitein Najork en zijn sportieve huurlingen’ – 2011
Op basis van het gelijknamige boek van Rusel Hoban. Aan deze voorstelling hebben tien leerlingen, tussen zes en negen jaar, meegewerkt. Zij hadden bij hun dansdocente workshops gevolgd, zodat zij dansend en spelend de rol van de sportieve huurlingen konden vervullen.

‘Toen niemand ’t wist…’ – 2008, gebaseerd op de verhalen van Toon Tellegen.
Dieren gaan op zoek naar hun identiteit. Wat maakt dat wij wij zijn? Met humor, dans, muziek en spel wordt dit thema luchtig onder de aandacht gebracht.

VERBEELD je verhaal – 2008, vluchtelingenproject
In samenwerking met Vluchtelingenwerk Amsterdam heeft een theatraal project plaats gevonden.
Met muzikale acts en zelf beschilderde koffers vertellen oudere vluchtelingen hun levensverhalen aan andere mensen in Nederland om zo met hen in contact komen.

‘Het rommelt op de maan’ – 2006
Een verwarde professor laat bij zijn onderzoek op de maan allerlei rommel achter. De voorstelling is geheel uit improvisaties ontstaan.
Deze voorstelling hebben we op uitnodiging van P.C.O.S., Stichting Projecten Onderwijs, ook op verschillende plaatsen in Suriname gespeeld.

‘De lotgevalen van Lancelot’ – 2003
Een groepje klasgenoten krijgt de opdracht het verhaal van Lancelot op toneel te presenteren

‘Met Don Quichot op avontuur’ – 2002
Regisseurs en spelers hebben uit twee verschillende bronnen geput: uit het observeren van het gedrag van kinderen van 11 à 12 jaar en uit het boek De heldendaden van Don Quichot van Miguel de Cervantes, naverteld door James Reeves. Deze twee zijn in de voorstelling met elkaar verbonden.)

‘Odysseus, de held van de straat’ – 2001
Zes kinderen komen in contact met de oude Griekse held.

© Stichting Metafoor 2024. All Rights Reserved.